فرشتگان از کجا می دانستند انسان فساد و خونریزی می کند؟


فرشتگان
آیا فرشتگان به آینده علم دارند که در موقع خلقت انسان گفتند انسان در زمین فساد و خونریزی می کند؟
جواب:
خداوند در آیه 30 سوره بقره چنین می فرماید : « وَ إِذْ قَالَ رَبُّک لِلْمَلَئکَهِ إِنى جَاعِلٌ فى الاَرْضِ خَلِیفَهً قَالُوا أَ تجْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَ یَسفِک الدِّمَاءَ وَ نحْنُ نُسبِّحُ بحَمْدِک وَ نُقَدِّس لَک قَالَ إِنى أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ » ، و چون پروردگارت بفرشتگان گفت : من میخواهم در زمین جانشینى بیافرینم گفتند: در آنجا مخلوقى پدید مى آورى که تباهى کنند و خونها بریزند؟ با اینکه ما تو را بپاکى مى ستائیم و تقدیس میگوئیم ؟(بقیه در ادامه مطلب)

فرشتگان
آیا فرشتگان به آینده علم دارند که در موقع خلقت انسان گفتند انسان در زمین فساد و خونریزی می کند؟
جواب:
خداوند در آیه 30 سوره بقره چنین می فرماید : « وَ إِذْ قَالَ رَبُّک لِلْمَلَئکَهِ إِنى جَاعِلٌ فى الاَرْضِ خَلِیفَهً قَالُوا أَ تجْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَ یَسفِک الدِّمَاءَ وَ نحْنُ نُسبِّحُ بحَمْدِک وَ نُقَدِّس لَک قَالَ إِنى أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ » ، و چون پروردگارت بفرشتگان گفت : من میخواهم در زمین جانشینى بیافرینم گفتند: در آنجا مخلوقى پدید مى آورى که تباهى کنند و خونها بریزند؟ با اینکه ما تو را بپاکى مى ستائیم و تقدیس میگوئیم ؟ گفت من چیزها میدانم که شما نمیدانید.
علامه طباطبایی در مورد علت اعتراض ملائکه از خلقت آدم معتقد اند که آنها از این سخن خداوند چنین فهمیدند که این عمل باعث وقوع فساد و خونریزى در زمین میشود، چون میدانسته اند که موجود زمینى بخاطر اینکه مادى است ، باید مرکب از قوائى غضبى و شهوى باشد، و چون زمین دار تزاحم و محدود الجهات است ، و مزاحمات در آن بسیار میشود، مرکباتش در معرض انحلال ، و انتظامهایش و اصلاحاتش در مظنه فساد و بطلان واقع میشود، لاجرم زندگى در آن جز بصورت زندگى نوعى و اجتماعى فراهم نمیشود، و بقاء در آن بحد کمال نمى رسد، جز با زندگى دسته جمعى ، و معلوم است که این نحوه زندگى بالاخره بفساد و خونریزى منجر میشود. و از سوی دیگر مقام خلافت همانطور که از نام آن پیداست ، تمام نمیشود مگر به اینکه خلیفه نمایشگر مولای خود باشد، و تمامى شئون وجودى و آثار و احکام و تدابیر او را حکایت کند، البته آن شئون و آثار و احکام و تدابیرى که بخاطر تامین آنها خلیفه و جانشین براى خود معین کرده .خلاصه اینکه چنین خلیفه ای با این اختیارات در دنیایی با این همه تزاحمات چیزی جز قتل و خونریزی در پی نخواهد داشت. (ر.ک. ترجمه تفسیر المیزان ، ج 1 ، سوره بقره ، آیه 30 )
ملائکه تنها به این شرایط علم داشتند اما از واقعیت امر بی اطلاع بودند و از همین روست که خداوند می فرماید « إِنى أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ ». در حدیثى که از امام صادق (علیه السلام ) در تفسیر این آیات آمده که فرشتگان بعد از آگاهى از مقام آدم دانستند که او و فرزندانش سزاوارترند که خلفاى الهى در زمین و حجتهاى او بر خلق بوده باشند.
در آیه مورد بحث فرشتگان به عنوان سؤ ال براى درک حقیقت و نه به عنوان اعتراض عرض کردند آیا در زمین کسى را قرار مى دهى که فساد کند و خونها بریزد ؟! (قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء) در حالى که ما تو را عبادت مى کنیم تسبیح و حمدت بجا مى آوریم و تو را از آنچه شایسته ذات پاکت نیست پاک مى شمریم (و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک).ولى خداوند در اینجا پاسخ سربسته به آنها داد که توضیحش در مراحل بعد آشکار گردید: فرمود من چیزهائى مى دانم که شما نمى دانید! (قال انى اعلم ما لا تعلمون). فرشتگان آن چنان که از سخنانشان پیدا است پى برده بودند که این انسان فردى سر براه نیست ، فساد مى کند، خون مى ریزد، خرابى به بار مى آورد. اما از کجا دانستند ؟!
گاه گفته می شود که خداوند قبلا آینده انسان را بطور اجمال براى آنها بیان فرموده بود، در حالى که بعضى احتمال داده اند ملائکه خودشان این مطلب را از کلمه فى الارض (در روى زمین ) دریافته بودند، زیرا مى دانستند انسان از خاک آفریده مى شود و ماده بخاطر محدودیتى که دارد طبعا مرکز نزاع و تزاحم است ، چه این که جهان محدود مادى ، طبع زیاده طلب انسانها را نمى تواند اشباع کند، حتى اگر همه دنیا را به یک فرد بدهند باز ممکن است سیر نشود، این وضع مخصوصا در صورتیکه توام با احساس مسئولیت کافى نباشد سبب فساد و خونریزى مى شود.
بعضى دیگر از مفسران معتقدند پیشگوئى فرشتگان بخاطر آن بوده که آدم نخستین مخلوق روى زمین نبود، بلکه پیش از او نیز مخلوقات دگرى بودند که به نزاع و خونریزى پرداختند پرونده سوء پیشینه آنها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد!
این تفسیرهاى چندان منافاتى با هم ندارند یعنى ممکن است همه این امور سبب توجه فرشتگان به این مطلب شده باشد، و اتفاقا این یک واقعیت بود که آنها بیان داشتند، و لذا خداوند هم در پاسخ هرگز آن را انکار نفرمود، بلکه اشاره کرد در کنار این واقعیت ، واقعیتهاى مهمترى درباره انسان و مقام او وجود دارد که فرشتگان از آن آگاه نیستند!
آنها فکر مى کردند اگر هدف عبودیت و بندگى است که ما مصداق کامل آن هستیم ، همواره غرق در عبادتیم و از همه کس سزاوارتر به خلافت ! بیخبر از این که عبادت آنها با توجه به این که شهوت و غضب و خواستهاى گوناگون در وجودشان راه ندارد با عبادت و بندگى این انسان که امیال و شهوات او را احاطه کرده و شیطان از هر سو او را وسوسه مى کند تفاوت فراوانى دارد، اطاعت و فرمانبردارى این موجود طوفان زده کجا، و عبادت آن ساحلنشینان آرام و سبکبار کجا؟!
آنها چه مى دانستند که از نسل این آدم پیامبرانى همچون محمد و ابراهیم و نوح و موسى و عیسى (علیهماالسلام ) و امامانى همچون ائمه اهل بیت (علیهمالسلام ) و بندگان صالح و شهیدان جانباز و مردان و زنانى که همه هستى خود را عاشقانه در راه خدا مى دهند قدم به عرصه وجود خواهند گذاشت ، افرادى که گاه فقط یک ساعت تفکر آنها برابر با سالها عبادت فرشتگان است !( ر.ک. تفسیر نمونه ، ج 1 ، ذیل آیه 30 ، سوره بقره )
برگرفته از سایت پرسمان

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم



موضوعات: متفرقه,
برچسب ها: فرشتگان , انسان , فساد , خونریزی , خدا , الله , فساد و خونریزی , فرشتگان و موجودی به نام انسان , انسان ناسپاس , فرشتگان و انسان , فرشتگان و علم به آینده , فرشتگان ,
[ بازدید : 2083 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ 28 / 6 / 1393 ] [ 4:3 ] [ مـحـمـد ]

مطالب مرتبط

يه عاشق1393/6/30 ساعت 23:12
گاهی وقتا از نردبان بالا میریم تا دستهای خدارو بگیریم غافل از انکه او پایین ایستاده ونردبان رو محکم گرفته تاما نیافتیم!
aghaye-delam1376.avablog.ir
يه عاشق1393/6/30 ساعت 23:51
یگانه معبودم! عاشقانه دوستت دارم و تمامی دوستانم را به دست مهربانت میسپارم تا لحظه ای غم نبینند...
aghaye-delam1376.avablog.ir
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]