چیستی جن و روح


چیستی جن و روح:
جن و روح چیست
قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْن (1,جن)
بگو به من وحى شده است كه گروهی چند از جنيان گوش فرا داشتند و گفتند راستى ما قرآنى شگفت ‏آور شنيديم
يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَلَن نُّشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا (2,جن)

که به راه راست هدايت می كند پس به آن ايمان آورديم و هرگز كسى را شريك پروردگارمان قرار نخواهيم داد.

جن در لغت به معناى پوشیدگى و پنهانى است. این واژه در موارد متعددی در قرآن ذکر شده است و سوره‏اى به همین نام در قرآن وجود دارد که در آن برخی از ویژگی های این موجود پنهان، بیان شده است. برطبق آیاتی از دیگر سوره های قرآن این موجود همانند انسان مادى بوده و از آتش (1) و یا آمیخته‏ اى از آتش (2) آفریده شده است. و موجودى است با شعور و اراده که به اقتضاى طبیعتش از حواس بشر پوشیده می ‏باشد و در شرایط عادى، قابل درک حسى نیست. او مانند انسان، مکلف است (3) و در آخرت برانگیخته می شود.(ادامه مطلب)


چیستی جن و روح:
جن و روح چیست
قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْن (1,جن)
بگو به من وحى شده است كه گروهی چند از جنيان گوش فرا داشتند و گفتند راستى ما قرآنى شگفت ‏آور شنيديم
يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَلَن نُّشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا (2,جن)

که به راه راست هدايت می كند پس به آن ايمان آورديم و هرگز كسى را شريك پروردگارمان قرار نخواهيم داد.

جن در لغت به معناى پوشیدگى و پنهانى است. این واژه در موارد متعددی در قرآن ذکر شده است و سوره‏اى به همین نام در قرآن وجود دارد که در آن برخی از ویژگی های این موجود پنهان، بیان شده است. برطبق آیاتی از دیگر سوره های قرآن این موجود همانند انسان مادى بوده و از آتش (1) و یا آمیخته‏ اى از آتش (2) آفریده شده است. و موجودى است با شعور و اراده که به اقتضاى طبیعتش از حواس بشر پوشیده می ‏باشد و در شرایط عادى، قابل درک حسى نیست. او مانند انسان، مکلف است (3) و در آخرت برانگیخته می شود. و در این جهان می تواند مطیع یا عاصى، مؤمن یا مشرک و... باشد. (4) و مؤمنین آنها در خدمت ائمه(ع) بوده و انسانهای مؤمن و شیعه را برادر خود می‏خوانند . (5)

همچنین حقیقت و ماهیت روح و نحوه فعالیت آن یکی از پیچیده ترین مسائلی است که تا کنون دانش بشری قادر به درک آن نشده است و همین امر باعث اختلاف رأی اندیشمندان درباره ی آن شده است به گونه ای که «به گفته بعضی از دانشمندان در حدود هزار نظریه پیرامون حقیقت روح و دیگر مسائل مربوط به آن اظهار شده است».(6)

قرآن کریم نیز بر عدم قدرت و توانایی انسان نسبت به شناخت روح تأکید می کند: «و از تو درباره "روح" سؤال می کنند، بگو: «روح از فرمان پروردگار من است و جز اندکى از دانش، به شما داده نشده است!».(7)

طبق آیات و روایات روح انسان، جوهری است مجرد که زنده و توانا و دانا و مختار است که از آن به نفس ناطقه یا روان هم تعبیر می شود . (8) این موجود محدود و محصور در زمان و مکان نیست. (9) به همین دلیل می تواند پس از مرگ از مسائل دنیا آگاهی پیدا کند.

تعلق روح به بدن تعلق تدبیری است، یعنی؛ روح دارای حیات بالاصاله است و تا به بدن متعلق است بدن نیز از وى کسب حیات می کند و هنگامی که از بدن مفارقت نمود بدن خواص حیات خود را از دست می دهد و تدریجا متلاشى می شود گرچه روح همچنان به حیات خود ادامه می دهد. (10) و (11)

2. توانایی های جن و روح: اگرچه جن از نظر قدرت فکرى ضعیف است زیرا درک او، درکى عقلى و قوى نیست و حداکثر خیالى و وهمى است ولى قدرت فیزیکی او زیاد است،از جمله می تواند با سرعت زیاد کارهاى خارق العاده انجام دهد و بارهای سنگینى را در کمترین زمان جابه‏جا کند. در قرآن مجید داستان حضرت سلیمان (ع)وقتى عفریتى از جن مدعى می شود که می تواند تخت بلقیس را در زمان بسیار اندکی از سرزمین بسیار دوری منتقل کند و به نزدآن حضرت بیاورد ،(12) حضرت سلیمان او را تکذیب نمی کند. (13) این دلیل برقدرت فوق العاده اجنه است.

در باره آزار و اذیت جنیان و ضرر وارد کردن به انسانها، مرحوم شیخ مفید در کتاب «ارشاد» آورده است: «در آثاری از ابن عباس نقل شده: زمانی که پیامبر اسلام (ص) به قصد جنگ با قبیله بنی مصطلق از مدینه خارج شد، هنگام شب به دره وحشتناک و صعب العبوری رسید. اواخر شب جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و خبر داد که طایفه ای از جن در وسط دره جمع شده و قصد مکر و شر و آزار و اذیت شما و اصحابتان را دارند». (14) از این قضیه معلوم می شود که حتی افراد مؤمن و نیکوکار ممکن است مورد آزار و اذیت گروه ها و افرادی از جن قرار گیرند. البته باید توجه داشت که اگر چه وجود جن امری واقعی است و آن ها در نوع خود شرور و صالح دارند و قدرت انجام کارهای بزرگ و فوق العاده ای دارند، اما واقعیت آن است که بیش از اندازه در باره این موجودات بزرگنمایی شده است و دروغ ها و خرافات زیادى در باره این موجود در اذهان مردم وجود دارد مثل اینکه آنها را صرفا موذی و پرآزار، کینه توز و بد رفتار می دانند که اگر یک ظرف آب داغ بریزید، آنها خانه‏هایى را به آتش می کشند و موهوماتی از این قبیل...که با هیچ عقل و منطقی مناسبت ندارد و قابل قبول نیست (15) علاوه برای انسان این امکان وجود دارد که با اتخاذ شیوه هایی از آزار آنان در امان بماند.

در باره قدرت روح باید گفت از آنجا که روح، یک امر مادّی نیست؛ محدودیت ماده را ندارد و به سان اشعه خورشید که از ورای شیشه و ابر به داخل اتاق و منزل می‏تابد و هیچ کدام از آنها نمی‏تواند مانع از حضور و حرکت حیات آفرین ذرّات آن شود، می تواند در همه جا حاضر شود. (16) چنانکه از آیات و روایات استفاده می شود که روح انسانها پس از مرگ می توانند از مسائل دنیا آگاهی پیدا کنند و ارواح مؤمنان بر حسب قدر و اندازه فضیلت شان کم و بیش خانواده شان را زیارت می کنند . (17) البته طبق روایات این امتیازات ، اختصاص به ارواح مؤمنان داشته که با اذن خداوند از آزادی نسبی برخوردارند، اما ارواح کافران و مشرکان و کسانی که اهل پلیدی و ظلمند، در وادی برهوت به بند کشیده شده و در عقاب اعمال خود گرفتارند و نمی توانند آزادانه رفت و آمد کنند .

بر این اساس نظریه اذیت و آزار ارواح خبیثه و سرگردان و تأثیر گذاری آنان در موفقیت یا عدم موفقیت انسان در کارها که همان دخالت آنها در تدبیر امور عالم می باشد فرضیه ای پوچ و تو خالی و عاری از ادله عقلی، تجربی و نقلی است؛ زیرا پر واضح است که نه ارواح آنقدر بیکارند که بی جهت در کار خلق الله دخالت کنند، (18) و نه چنین قدرت و اجازه ای از سوی خداوند دارند؛ زیرا اوست که تنها مؤثر در عالم وجود است.

برای آگاهی بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید:

غرایب و عجایب الجن، بدر الدین بن عبدالله الشبلى، ترجمه و تحقیق و تعلیق ابراهیم محمد الجمل.

جن و شیطان، علیرضا رجالى، تهران، نشر نبوغ.

عود ارواح؛ ناصر مکارم شیرازی.

ارتباط با ارواح، ناصر مکارم شیرازی، انتشارات نسل جوان.

(1) حجر، 27: "والجانَّ خلقناه من قبلُ من نارالسموم"، و جان را از پیش، از آتش زهرآگین آفریدیم.

(2) رحمن، 15: "وخلق الجان من مارج من نار"؛ و جن را از آمیخته‏اى از آتش آفریدیم.

(3) حِجر، 29-42، جن، 11-15

(4) قاموس قرآن، واژه‏ى جن.

(5) میزان الحکمه، محمدی ری شهری، ناشر مکتب الاعلام الاسلامی، 1403 ه. ق، 1362 ه. ش، ج 2 ، ص 11، ح 2658؛ اصول کافی (مترجم)، ج 2، کتاب الحجة، "باب آمدن جن نزد ائمه(ع) و پرسیدن از مسایل دینی"، ص 243، ح

4. لازم به یادآوری است 7 حدیث دیگر درباره جن در همین کتاب آورده شده است؛ سفینة البحار، للشیخ عباس القمی، دار الاسوه، الطبعة الثانیة، 1416 ه. ق، ج 1، باب الجیم بعده النون، ص 673؛ معارف قرآن، استاد مصباح یزدی، ص 316 .

(6) نک: مکارم شیرازی، 50 درس اصول عقائد برای جوانان.

(7)اسراء، 85. «وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَ ما أُوتیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلیلا»

(8) آنجا که سخن از ارتباط روح با جسم است و تاثیر متقابل این دو در یکدیگر، نام" روان" را بر آن می گذاریم و آنجا که پدیده‏هاى روحى جداى از جسم مورد بحث قرار می گیرند نام روح را به کار می بریم.

(9) اقتباس از نمایه: فعالیت روح در خواب و بی هوشی، سؤال 1524 (سایت: 1895) .

(10) نک: ترجمه المیزان، ج ‏19، ص344.

(11) اقتباس از نمایه: آگاهی روح پس از مرگ، سؤال 991 (سایت: 1059).

(12) نمل، 40 - 30.

(13) جوادى آملی، عبدالله، تفسیر موضوعى، ج1، ص 119.

(14) شیخ مفید، ارشاد، ص ۳۹۹ . ،به نقل از سایت تبیان

(15) مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 25، دارالکتب الاسلامیه، چاپ نهم، ص155 و 156.(با دخل و تصرف)

(16) برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به نمایه: احضار روح بوسیله منافقین، سؤال 650 (سایت: 1050) .

(17) مجلسى، بحارالانوار، ج 6، ص 268 . برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به نمایه: آگاهی روح پس از مرگ، سؤال 991 (سایت: 1059).

(18) مکارم شیرازی، ناصر، ارتباط با ارواح، انتشارات نسل جوان، چاپ دهم، ص162.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید


اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم



موضوعات: متفرقه,قرآن و معجزه های آن,
برچسب ها: جن و روح , جن , روح , جن چیست , روح چیست , حقیقت جن , حقیقت روح , قرآن , سوره جن , اجنه , اجنه ها چه جور موجوداتی هستند , موجوداتی به نام اجنه , توضیح مختصر درباره جن ,
[ بازدید : 988 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ 29 / 8 / 1393 ] [ 22:19 ] [ مـحـمـد ]

مطالب مرتبط

يه عاشق1393/8/30 ساعت 0:00
ﺯﯾــــﺎﺩﯼ کـه ﮐﺴـﯿﻮ ﺗﺤﻮﯾــــﻞ ﺑﮕــــﯿﺮﯼ ، ﻋـــﺎﺷﻖ ﺑــﯽ ﻣﺤﻠﯽ ﻫﺎﯼ ﯾــــﮑﯽ ﺩﯾـــﮕﻪ ﻣﯽ ﺷﻪ !!! ﻣﯽ ﺩﻭﻧــــﯽ ﭼـــــــــــــــــــــــــــﺮﺍ ؟؟؟ ﭼـــــﻮﻥ ﺧــــﻮﺏ ﺑـــﻮﺩﻥِ ﺯﯾـــــﺎﺩﯼ … ﺩﻝ ﻧــــﻤﯿﺒﺮﻩ … ﺩﻝ ﻣــــــﯽ ﺯﻧـــــــــــﻪ.,. ممکنه بخاطر همینه من تنها هستم، کاش بد بشم…
خوب شاید لیاقتت رو ندارن این جمله رو نگو که کاش بد بشم ممنون
aghaye-delam1376.avablog.ir
يه عاشق1393/8/29 ساعت 23:50
اگر به جای هر دعایی که میکردم یک قدم بر میداشتم الان پیش خدا بودم
aghaye-delam1376.avablog.ir
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]